0

تلاش‌هاي درخشان نيكان (تد نيكان)

سخنراني‌هاي كوتاه، پرمحتوا و به‌زبان ساده

تاريخ: پنجشنبه 13 مهر 96 ساعت 15-17

محل: سالن اجتماعات دبيرستان نيكان

تجربیات و افق­ های حوزوی، 20 سال گذشته و 20 سال آینده

حمید واسطی

حوزه­ های علمیه با دو مساله آغاز شدند:

1- «چگونه نظر خداوند را به ­دست بیاوریم؟» نظر خداوند در تمام ابعاد زندگی و دست­یابی با روش معتبر؛ شناخت نظام فکری اسلام، نظام حقوقی اسلام، نظام فرهنگی اسلام.

2- «چگونه می ­توان نظر خداوند را در زندگی فردی و اجتماعی عملیاتی کرد؟» آیا اصولا اسلام، حاوی نرم­ افزار شکل ­گیریِ یک تمدن هست؟ اگر نیست چگونه باید در جامعه امروز طبق نظر خدا زندگی کرد؟ و اگر هست چگونه باید آن را اجرا کرد؟

تحولات نیم قرن اخیر، نشان داد که با ارائه و عمل به احکام فردی عبادی و معاملاتی، نمی ­توان فضای کلان اجتماعی را به­ سوی تفکر، قانون و فرهنگ اسلام سوق داد. بیان مبانی و ارزش­ها، اهداف و شاخص­ها در دین، در عمل منجر به تغییر نشد و فقدان مدل عملیاتی (تعیین تابع تبدیل در سیستم) سبب حرکت ناقص و معیوب به سمت مدل­های موجود بشری گردید.

در 20 سال اخیر، در فضای آکادمیک ده پژوهشگاه به­ صورت حقوقی و بیست شخصیت حقیقیِ متمایز، در این مورد ایده­پردازی کرده­اند و تلاش کرده­اند تا برای سه مسالۀ زیر راه حل پیدا کنند [ادامة مطلب]

حمید واسطی دانش‌آموختة دورة 7 نيكان

حميد واسطي دانش‌آموخته دوره هفتم نیکان، انصرافي رشته عمران دانشگاه فردوسي در سال 65 و ورودي به حوزه علميه مشهد مقدس در همان سال است. واسطي از سال 75 استاد دروس حوزوي در مدارس علميه مشهد مقدس بوده و از سال 80 به عنوان پژوهشگر حوزوي داراي آثار تحقيقاتي تاليفي است. … [ادامة مطلب]

 از پژوهش به رسانه؛ داستان یک مهاجرت

میثم توکلی بینا

داستان، از دیگران شروع می‌شود. دیگرانی که در حوزه فرهنگ اثرگذارند و مایی که با همه عشق و ارادت و توانمندی … اثرمان محدود به دل خودمان می‌شود. آیا آن‌ها از دست‌های پشت پرده برخوردارند و ما نه؟ آیا در مغز آن‌ها سلول‌های متفاوت و نابی است که در مغز ما نیست؟ آیا آن‌ها یا همان دیگران، دست و پا و مغز اضافه تری دارند که ما نداریم؟

هوشمان که بد نیست … پژوهشمان که گاهی توانمند است و بدک نیست … پس مشکل کجاست؟ می‌شود خیلی ساده رفت سراغ تحلیل‌های منفی از دوره و زمانه و گفت ایادی شیطان قوی هستند، یا گفت اصلا روزگار همین‌طور است که حرف حق ضعیف و مستور بماند … اینک با این توجیه‌ها می‌توانیم به بازنشستگی خودخواسته و زودهنگام تن در دهیم و اشعاری در باب دست روزگار بخوانیم. اما چه سود؟! بیچاره فرهنگی که معطل چنین تحلیلگرانی بماند!  … [ادامة مطلب]

ميثم توكلي دانش‌آموختة دورة 17 نيكان

ميثم توكلي بينا دانش آموخته دوره 17، که تحصیلش در مدرسه نیکان فقط تا پایان سال اول دبیرستان ادامه داشت، ابتدا در دانشگاه تهران مهندسی برق‌ ـ مخابرات خواند و سپس در آستانه مهاجرت برای ادامه تحصیلات فنی ـ مهندسی در اروپا؛ تغییر نگرش داد و برای گذراندن كارشناسي ارشد فلسفه علم به دانشگاه شریف رفت… [ادامة مطلب]